Utført arbeid

Tema, maler og sider (utseende, innhold)

  • Aktivert temaet Twenty Twenty-Five – det mest moderne visuelle temaet fra WordPress.org
  • Satt opp generell fargepalett (standardfarger for ulike formål)
  • Laget eller tilpasset maler for
    • Generell sidetopp
      • Logo, men litt mer “luft” over
      • Oppdatert hovedmenyen
    • Generell sidebunn
      • Med lenker til sosiale medier (Facebook, Instagram) og kontaktside
      • Med opphavsrett, kolofon, personvern, infokapsler, kreditering m.m.
    • Forsiden (helt ny)
    • Innleggside (“Nyheter”)
      • Rutenett, 3 i bredden, maks 9 (tre rader)
    • Generelle, faste sider
    • Tjenester (“arkivside”), oversikt
    • Hver enkelt tjeneste:
      • Med bestillingsskjema
      • Sidestolpe med:
        • Alle tjenester opplistet
        • Lenke til tilbakemelding på tjenester
  • Utformet forsiden med blant annet:
    • Nytt toppbilde med tekst på
    • Noen av tjenestene, lenke til alle tjenester
    • Noen siste nyheter (innlegg), lenke til alle
    • Kart
    • Knappelenke til Tilbakemelding
  • Gjennomgått alle faste sider, ryddet
    • Oppgradert fra “Klassisk” blokk til moderne blokker
    • Nye bilder (fremhevet bilde/toppbilde)
    • Litt språkvasket
    • Arkivert (uaktuelle?) eller slettet noen (utgåtte/foreldet)
    • Samarbeidspartnere
      • Oppdatert/sjekket samtlige, både nye navn og lenke (svært mange var utdatert). Anbefaler å sjekke disse jevnlig.
  • Innlegg er ikke gjennomgått, består best som de er

Funksjonalitet på fronten

  1. Navigering/meny (forbedret)
  2. Søk (litt modernisert)
  3. Liste-antall og paginering (forbedret)
  4. Kontakt- og bestillingskjemaer (modernisert)
    • Kommuner: Lagt til Halden og Våler, fjernet Rygge, dvs. alle i Østfold er nå med, unntatt Skiptvet, Marker og Aremark
  5. Tilbud om å abonnere på generert nyhetsbrev (innlegg), kan ikke settes i drift i utviklingsfasen. Dere har nå 7 abonnenter. Drevet av Jetpack – ingen administrasjon nødvendig.
  6. Samtykke for infokapsler, med eventuelt brukerbestemte tilpasninger etter type/formål infokapsel (huskes for ett år pr. besøkende) og aktiv blokkering av uønskede ved avvisning av alle eller typen, i henhold til myndighetskrav.
    • Strengt nødvendige infokapsler er alltid tillatt, som
      • Innlogging
      • Kommentering er generelt avslått, uaktuelt
      • Lagrede innstillinger for infokapsler (ett år)
    • Samtykke til mulige infokapsler for annonser er skjult og avslått
  7. Forbedret personvernerklæring (uferdig!)
  8. Siden: Administrasjonen: Endret til en kort ingress, deretter et rutenett med medarbeidere (navn, bilde, jobbtittel, kontaktinfo)
  9. Siden: Om Personlig Omsorg;
    • Bedriften er ikke registrert på Google Maps, dette anbefales, komme på kartet.
  10. Forbedret ytelse og responsivitet
    • Mellomlagring av objekter og sider er ikke slått på nå i utviklingsfasen, må fullføres
    • Nedstripping av den omfattende utvidelsen Jetpack, slik at kun aktuelle moduler lastes inn
    • Fjernet to tunge utvidelser relatert til temaet Ascend Premium, som var i bruk tidligere
    • Temaet Twenty Twenty-Five er svært effektivt
  11. Forbedret visning på små skjermer (mobil)
  12. Deling av sider/innlegg/tjenester til sosiale medier forbedret (litt uferdig nå i utviklingsmodus)
  13. Tilgjengelighet
    • Generelle tilgjengelighetsforbedringer i henhold til lover, myndighetskrav og testregler.
    • Besøkendes valg av:
      • større skrift
      • høy kontrast
    • Alternativ tekst for alle bilder (uferdig, må gjennomgås i Mediebiblioteket, best indikert i listemodus)

Funksjonalitet i admin

  1. Forbedret oversikt over og redigering av
    • Tjenester
    • Medarbeidere
    • Bytte/endring av tekst, bilde, evt. tittel/kontaktinfo og rekkefølge for disse
    • Ikke et bestillingsskjema å passe på for hver enkelt tjeneste
  2. Mediebiblioteket:
    • Oversikt over manglende Alt-tekst på bilder
  3. Hjelp og tips (dokumentasjon/beskrivelser, ca 20 sider så langt)
    • System, programvare, lisensiering, bruksvilkår
    • Generelt om puliseringsstatuser i WordPress som et CMS
    • Bruk og valg av spesielle blokker for redigering og innsetting av strukturert og innbygget innhold (filer/eksterne videoer m.v.)
    • Fremgangsmåter for vedlikehold av alt innhold
      • Redigering
      • Legge til nytt
  4. Enklere arkivering av innhold som skal avpubliseres:
    • Massehandling: Arkiver
  5. Mulighet for offentlg forhåndsvisning av upublisert innhold (kladd, ventende) ved “magisk lenke” som kan sendes, og da sees gjennom uten innlogging først
  6. KontrollpaneletAktivitet (boks): Alt nylig publisert eller innkommet vises, herunder tilbakemeldinger/tjenestebestillinger
  7. Logging (mest som før):
    • Aktviteter/endringer (ikke under utvikling)
    • E-post (utsendelser fra nettsiden)
  8. Redigering av tekst, ekstra:
    • Hevet/senket liten skrift
    • Forkortelser med forklaring/betyding
    • Spesialtegn som Ω og
  9. Ytelse:
    • Mellomlagring på flere nivåer, fra interne applikasjonsobjekter til nettleser
    • Fjernet tunge utvidelser for redigering av innnholdet
  10. Synlighet: Noe forbedret søkemotoroptimalisering og registering hos søkemotorene Google og Bing (må settes opp når lansert)
  11. Mulighet: Automatisk posting/deling til sosiale medier som Facebook og Instagram (for bedrift). Må ifall settes opp av noen med redaktørtilgang til disse profilene.
  12. Besøkstatistikken er som før, begrenset, men kan forbedres og utvides mot kr 89,-/mnd til Jetpack
  13. Sikkerhetskopiering (automatisk), kun internt på serveren hos OneCom (men ikke eksternt lagret utenfor serveren)

Programvare

Utenom WordPress er det er installert en rekke moduler (utvidelser) basert på åpen kildekode, for tilpasninger, og forbedringer og ekstra funksjonalitet for WordPress, alle kjent for god kvalitet og trygge. Så og si alle disse holdes automatisk oppdatert, men dette kan slås av om ønskelig (anbefalt å ha på).

Dessuten utvidelsen Nettvendt for Personlig Omsorg med egne tilpasninger, herunder Tjenester og Medarbeidere. Levert med 2 mnd, garanti mot feil, når uten serviceavtale.

Foreldet programvare (tema og utvidelser) er avinstallert.

Gjenstående arbeid

  1. Nevnt ovenfor, for oss: Ca 1 time, innen to dager
  2. Nevnt ovenfor, for dere:
    • Bilder, alternative bildetekster etc.: Ca 2 timer, kanskje innen 5 dager
    • Redigering/arkivering/nye medarbeidere? Ca 1 time, husk skaffe bilde for eventuelle nye.
  3. Meldte ønsker om endringer i utformingen fra dere: Antatt 0 – 4 timer innen 2 dager.
  4. Arbeid med lansering: Ca 1 time, innen 1 dag
    • Dere skriver et innlegg om dette, f.eks. med lenke til Tilbakemelding
  5. Lansering kan da skje 8. juni
    • Vi tar da en sikkerhetskopi av det gamle, igjen, og fjerner, erstatter med det nye
  6. Straks etter lansering: Slutt-testing av alle funksjoner, samt mer dataopprydding (fjerne gamle innstillinger m.v). Ca 1 -2 timer.
    • Videre: Gjennomgang av brukere og rettigheter

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *